Интернет, телевизия, ало да
Преносимостта на номерата е факт, но за да го направите се оказа че не е чак толкова безболезнено. Трябва да отидете при единия оператор, после при другия и най-накрая ще си имате сертификат за прехвърлен номер. КРС се опита да ускори процеса по прехвърлянето и намали разтакаването, което аха и ще Ви накара да се откажете от прехвърляне на номера. Сега всичко става на едно гише, но дали? Същевременно цените за свързаност между операторите не падат, особено при обаждания от стационарни към мобилни мрежи. Налице е факта, че стационарната телефония държеше 35 % от целия трафик преди 3 години, сега 15 %, през 2011 г. по прогнози -10 %. Получава се затваряне на трафика само в мобилните мрежи, въпреки че БТК, понякога дори и под себестойност предлагат комбинирани пакети, един абонамент за фиксиран и мобилен телефон, плюс подарък мултифункционално устройство. Целта е им е да привлекат клиенти от двата други оператора и то най – вече от клиентите на Глобул. Те пък от своя страна изключително агресивно се опитват да „откраднат”от клиентите на Мобилтел. Какво се оказва в крайна сметка за крайния клиент, сменя си оператора поне веднъж, закупува си телефон за фрапантната цена от 4,90 лева с двугодишен абонаментен план, съответния оператор го залива с безброй безплатни минути към приятели, семейство, любим номер и т.н, които почти никога не могат да бъдат изговорени, на пък ги има и заплаща по 30-40 стотинки на минута за останалите разговори. Ако сте бизнес абонат е още по интересно, групата е от определен брой карти и при напускането на една или повече карти, сте длъжни да си вземете нови да се допълни групата, до предишната и големина, да но ако тези карти не Ви трябват- те просто седят в шкафчето. Оператора отчита нови абонати и повишение на прихода от абонаментни планове. Излишното насилване за взимане на нови карти, вече не е толкова агресивно и може дадена карта, просто да излезе от групата, без тя да бъде подменяна с друга.
Още по интересно е с интернет пазара в България- оказа се че средната скорост на доунлоуд в страната е 16.3 Mb/s, при 8.7 Mb/s за Европа и 7.6 Mb/s в Северна Америка. Масово потребителите са клиенти на LAN операторите, които само в София се водят че са 350. Клиентите ги предпочитат, заради месечния абонамент от около 20-30 лева, както и сравнително доброто качество и скорост за тези цени. Мобилтел и Глобул не успяха да блеснат на интернет пазара с комбинация от атрактивни цени и скорости. БТК за малко да направят фурор със своята ADSL услуга, ако услугата не стартира с безумно високите цени и ниски скорости. Консолидиране на пазара ще има определено, БТК не веднъж е заявявала че при интерес от страна на акционерите биха закупили интернет доставчик. Междувременно Евроком и Кейбълтел се обединиха след закупуването им от инвестициония фонд EQT и на пазара от май месец е факт търговската марка blizoo. Не е ясно дали българският клиент е „по-близу” до обслужването по европейско, но консолидацията е факт след като в началото на 2010г. Spectrum Net придоби Орбител.
През 2011г. БТК ще стартира услугата IPTV (Internet protocol television телевизия през интернет протокол.), като ще започне усилено дейност по внедряването й последното тримесечие на 2010г. IPTV беше включена в Инвестиционния план на БТК още през 2007г, но дали заради цифровизацията или нуждите на крайния клиент тя още не е факт. Междувременно през Септември 2010г БТК ще предложи сателитна телевизия, чрез технологията DTH (Direct to home) . Чрез нейното стартиране компанията все пак ще затвори кръга от предлагани услуги- фиксирана и мобилна телефония, интернет и телевизия. От БТК обещават, да стартират „Виваком ТВ САТ” с много промоции и конкурентни цени. Ако направите един бърз преглед на интернет страниците на другите доставчици ще видите оферти от по 10-15 лева на месец за цифрова телевизия. Въпросите които пораждат тези „горещи” оферти са за качеството на услугата, честотата на „снежинките” по Вашия екран, броя телевизори, канали и допълнително платени програми.
Факт е че на пазара, предстои нова продажба на БТК, още сливания на по малките оператори и придобиването им от по-големите играчи на пазара. Конкуренция има, ако не можеш да се справиш с нея просто я купуваш или „подаряваш” все по усърдно телефони по 2-3 лева с двугодишни договори.
Емил Георгиев
Публикувай нов коментар