Комисионните станаха ябълката на раздора в застрахователния сектор

Комисионните, внесоха напрежение по време на втората за тази година среща на Клуб Investor.bg

11:10, 27 Октомври, 2010 1 коментар
Комисионните станаха ябълката на раздора в застрахователния сектор

Комисионните, които се предоставят от застрахователните компании на брокерите, внесоха напрежение по време на втората за тази година среща на Клуб Investor.bg с водещи застрахователи, представители на брокерите и финансовия надзор. Срещата, провела се на 26 октомври под надслов "Битката за клиенти на пазара на застрахователни услуги" предизвика огромен интерес сред представителите на сектора.
По време на форума стана ясно, че са необходими спешни промени в режима на лицензиране на брокерите, както и към засилване на контрола върху дейността им. До този извод достигна Борислав Богоев, заместник-председател на Комисията за финансов надзор, ръководещ управление "Застрахователен надзор". "Не може да има 30% комисиона за задължителна застраховка. Битка за клиенти на пазара на застраховки е точният израз, видно най-вече от цената на задължителната Гражданска отговорност (ГО), която странно не расте на фона на нарасналите рискове. Всички губят, но всеки гледа да остане в играта", заяви Богоев.
По думите му КФН цели стабилност и затова прибягва до налагане на допълнителни резерви по Гражданска отговорност. Всички брокери трябва да спазват Кодекса за застраховане, смята заместник-председателя на надзорния орган. "В момента 90% от тях не го правят. КФН ще се намесва, когато пазарът не може да се регулира сам, включително чрез слагане на лимит на комисионите за застрахователните брокери", обясни още Богоев. Според него 2011 година ще е посветена на изграждането на цялостна информационна система в застраховането, която ще дава информация за пътните произшествия, с колко точки разполага даден водач, към коя рискова група се числи и т.н. "Без информационна система не може да се въведе бонус-малус системата", категорични са от КФН.
Според Николай Здравков, управляващ съдружник в Ай Енд Джи Иншурънс брокерс, не може пазар от 1 млрд. лв. да изхранва толкова много участници: над 20 застрахователни компании, близо 350 брокери и 53 хиляди агенти. "Пазарът е предимно свързан със застраховането на наличните 2.5 млн. автомобила в страната. За мен основното е, че цената на гражданска отговорност трябва да расте, а така комисионата ще е по-малка като сума. Въпреки това признавам, че комисионите в момента са високи. Ситуацията на пазара е тежка, тъй като много компании имат нужда от продажби, за да покриват обезщетенията. Решението е в правилното формиране на техническите резерви, поради което приветствам усилията на КФН", обясни Здравков.
Според Янаки Янакиев, управител и собственик на Амарант България трябва да бъде изготвена единна стратегия в застраховането спрямо застрахователи и посредници и посочи проблемни точки в разработването на електронната полица (ЕП). Той заяви, че в нея не е заложена бонус-малус система, което може да ощети клиентите.
По думите на заместник-изпълнителния директор на ЗАД БУЛСТРАД ВИЕНА ИНШУРЪНС ГРУП Иво Груев в момента "игрището на застраховането е разорана нива, играчите са с различни екипи - един с ботуши, друг бос, а съдията(КФН) е извън игралното поле. Феърплей тотално липсва, като само публиката в момента е доволна".
Стоян Проданов, изпълнителен директор на ЗД Бул Инс пък заяви, че това трябва да стане под надзора на КФН. "Наближава денят, в който сметката трябва да се плати, като се имат предвид завишените искове, включването на зелената карта, повишените неимуществени обезщетения, застрахователните измами и намалената спрямо преди 2-3 години доходност на техническите резерви. Единствено цените на резервните части са се понижили", смята той.
"Ниското благосъстояние у нас е силен ограничителен фактор - на практика липсва средна класа, поради което по-скоро приличаме на африканска страна. Българската икономика бавно ще догонва европейските и поради това цените на застраховките още дълго ще са на нивата под тези които ни се искат", посочи Проданов.
Светла Несторова, изпълнителен директор на ЗАД БУЛСТРАД ЖИВОТ ВИЕНА ИНШУРЪНС ГРУП посочи, че застрахователният пазар у нас е доминиран от задължителните застраховки. "Около две трети от застрахователните брокери нямат сключена нито една застраховка живот, а тези, които имат, го правят поради мултинационалните си клиенти или защото обслужват кредитирането на банките. Борбата на животозастрахователния пазар е за дистрибуцията на застраховката, за нейното популяризиране", смята Несторова.
На срещата бе издигнат призив за премахването на монопола на НЗОК. Това, според Калин Костов, изпълнителен директор на Евроинс здравно осигуряване, минава първо през остойностяване на клиничните пътеки, определяне на основните здравни пакети, за които ще плаща НЗОК, определяне на допълнителни пакети, въвеждане на електронна здравна карта и досие.

източник: инвестор и прессъобщение

Дара Христова

Коментари

Радвайте се докато преглеждате снимки от най-популярният торент сайт в България - zamunda net.
  • Показани 1

Публикувай нов коментар

Съдържанието на това поле е поверително и няма да бъде показвано публично.
Image CAPTCHA